onsdag 26 maj 2010

Planta full av isotiocyanater.

Dagens roligaste köp (det andra jag köpt idag är mat...) gjorde jag på Blomsterbörsen Garden när jag och Videpricken (han är verkligen prickig nu!) tog en promenad mot kvällningen. Kan någon gissa vad detta är?



Wasabi japonica, den äkta wasabin som japanerna äter. Inte den grönfärgade pepparroten som dom lurar i oss här hemma. Spännande att prova på att odla den. Tror väl inte att jag kommer att skörda något på roten men jag läste att man kunde använda bladen som salladsblad eller "giv dem et hurtigt upkog i soyasovs". Eftersom den odlas i Japan i vatten, eller allra helst i rinnande vatten om det ska vara riktigt fint, får jag väl odla den i duschen allra minst för att få den att överleva. Det kanske blir en utmaning. Får dessutom skaffa mig ett torkat hajskinn eftersom roten skall rivas på ett sådant för att bli riktigt bra. Nä, visst, jag skulle ju inte skörda av roten skrev jag ju precis. Då slipper jag ju det krånglet. Men om någon råkar ha ett hajskinn liggandes hemma så bara frankera och skicka...Kan ju alltid bjuda på min hemlagade sushi som tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.