fredag 4 maj 2012

Fylld blodört och skitnödiga mödrar

Jag har sagt det innan tror jag. Vissa favoriter i trädgården är mer favoriter än andra. Fylld blodört, Sanguinara canadensis 'Multiplex', är en sådan. En rejält härdig perenn ur vallmosläktet som finns både enkelblommande och i denna underbara underbara variant. Den är så vacker och förgänglig att man blir snurrig i skallen!

I knopp

Ordentligt giftig skall den också vara kan man läsa sig till. Bergis därför jag satt den precis bredvid Videkvistens sandlåda. Ödet mår bra av att utmanas har jag också läst..... Oj, oj, oj, nu ojar sig säkert många stackars rädda barnamödrar och tänker att jag är en hemsk mor som har giftiga växter i trädgården. Det får dom göra, och sedan kan dom ringa giftinformationen (telnr 112 - på det numret kan ni även nå sambon om ni behöver oja er lite extra.......:)))))) och fråga hur många människor och djur som egentligen blir förgiftade av växter......Statistiken är inte imponerande i höjdtal. Inte är det många som fortsätter att tugga om dom känner att det smakar annat än gott. Jag blir tokig när man läser skräckpropaganda om mindre hälsosamma växter och att man inte skulle våga plantera dom i trädgården om man har barn, barnbarn, känner något barn eller vet någon som känner ett barn.... (samma människor som låter bli att plantera ett träd för att någon kan klättra upp och ramla ner...... :DDDD)

Vitare än vitt

Nåväl, det är inte många dagar som den står där i all sin prakt. Så oerhört förgänglig är den. I år har vädret varit på den vackra varelsens sida och låtit den slippa blåst och regn, ändå är blomningen över på ett par dagar.

Typ 4 sekunder senare...

Så har ni inga barn, och då menar jag som springer i rabatterna och förstör, så åk direkt till närmast liggande plantskola (fast där tror jag inte att ni hittar den) och köp, köp, köp!!!

5 kommentarer:

  1. Du ger bergis dina barn mjölk som gått ur datum också... Oohh, du hemska barnamoder! ;)

    Här har vi (tyvärr) inga barn springande i rabatterna så blodörten hade iaf fått vara ifred. Har inte hört talas om den tidigare, men tjusig är den! :)

    SvaraRadera
  2. Skitnödiga mödrar är såna med skrynkelmun...
    Tur att man kan välja att vara lite "wild and crazy"... you know, walking on the wild side.
    Säger jag som ringde 112 när 6 månaders Caspian åt murgröna! Både växten och ungen lever som du vet.

    Kram
    Annapanna

    SvaraRadera
  3. Som ett mellanting av pion eller näckros, vacker var ordet!

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  4. Ja, den svenska floran har ett ganska klent facit som barnamördare:)

    Ha en finfin dag,
    Rebecca

    SvaraRadera
  5. Har inte följt din blogg tidigare, men håller med - den är verkligen underbar och något vitare är svår att hitta. Jag köpte en enkel på en marknad och när den blommat över så sprack frökapseln upp och jag hittade en massa frön, bruna med en vit liten "kant". Sådde dem direkt men än har det inte hänt något - ska de stå kallt eller varmt eller både och? Bladet vissnade ganska omgående, är det som det ska vara?
    Hälsningar
    Anita

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.