söndag 2 mars 2014

Att bestämma över liv och död...

Mitt hjärta blöder. Den näst sista av björkarna i min trädgård finns ej längre. Nu ska den få värma oss till nästa år istället för att vara ett tak över mitt växthus. Domen föll samtidigt som grannens stora gran föll för stormen. Då bestämde vi oss för att den fick offras. Grannens fallna gran lämnade då fritt blås inför nästa storm och inte sjutton vågar vi vänta tills dess med att få reda på om den tänkt sig välta över huset, altanen, växthuset eller över den stora fantastiska järneken...


Björken har varit ett vackert blickfång med en fantastisk stam. Tyvärr har den också varit en j-kel som släppt sina grenar ner över växthuset och den har gladeligen låtit hela Hallands fågelstam sitta på dess yttersta västra gren och megaskita ner över glastaket...För att inte tala om hur den på sensommaren bäddat in omgivningen med sina frön.


Det är med delade känslor som jag nu beslutat om dess hädangång, men som sagt, dess ved kommer att värma oss gott när stormarna viner här på västkusten framöver. Jag står annars fullständigt fast vid min övertygelse att man ska tänka många, många gånger innan man fäller ett uppväxt träd!!

4 kommentarer:

  1. Det blev finfint!

    Kramar
    Anna

    SvaraRadera
  2. Hvor jeg forstår dig, og åh, hvor jeg føler med dig. Man har et ganske særligt forholdt til sine store, gamle birketræer. I fire år har jeg haft to af de ældste i min have, som egentlig skulle have været fældet, fordi det ene fældede fælt efter en storm for længe siden, og fordi det andet havde fået en sygdom, som skæmmede dets løv. Jeg kunne bare ikke vænne mid til tanken om, at de ikke mere skulle være der. Så for et par måneder siden, da vi havde de voldsomme storme i december og januar væltede de helt sammen med tre andre, også af de store, så i løbet af 14 dage mistede jeg fem birkekæmper! Jeg græd ærligt talt, da jeg kom ud og så det. Nu ligger de så derude og venter på, at min søn skal få tid til at komme og skære dem op til brænde og stable det. Naturligvis er det dejligt, at jeg i et par år ikke skal tænke på at købe brænde i dyre domme; men det gør alligevel ondt.
    Happy Gardening trods alt
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  3. Förstår precis hur du känner dig. Efter det att Simone fällt en tall över vårt nybyggda växthus tog vi beslutet att såga ner de resterande 7... blandade känslor! Vi kommer i alla fall få mycket sol i sommar. Hälsningar Lina Prytz

    SvaraRadera
  4. Förstår hur du känner, men ibland får man helt enkelt böja sig för alla fördelar! Vi sågade ner en gigantisk lind vid husknuten, som var ivägen för infarten, skräpade ner fruktansvärt i hängrännorna och en ledning gick rakt igenom kronan. När vi satte upp solpaneler märkte vi att den dessutom stal 20% av solen för oss, så det blev droppen. Nu blir det en fin plantering istället med en låg pärlrönn och mer el till hushållet. Det kändes dock i hjärteroten när motorsågen skar igenom stammen och jag sörjde faktiskt den fina linden en tid efteråt.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.