fredag 9 mars 2012

Här vill jag bo!

I dagens tidning fanns att läsa om byggprojektet Bovieran. Ett seniorboende som byggs i Varberg nu och planeras till Falkenberg framöver. I Örebro, Partille och Värnamo har dom redan flyttat in och i flera städer är projekteringen i full gång. Vilket underbart ställe att spendera sin ålders höst på (om pensionen räcker till hyran....).


Innergården till lägenheterna är en inglasad vinterträdgård. Eller ett enda stort orangeri (Jag måste ha fått dille på det ordet!) om man så vill, med fyra olika trädgårdstyper. Skandinavisk, japansk, tropisk och en medelhavsträdgård är uppdelningen. Hundraåriga oliver, palmer, citrus, banan och magnolia flyttar in och enligt reklamen kan man efter en svängom på boulebanan sätta sig under vinrankan med sitt dylika glas. Blir man sedan lite kylslagen när vinet är uppdrucket kan man fortsätta myset inne i sin lägenhet där värmen ackumulerats från "växthuset".

Pressklipp från Bovieran

Plötsligt känns inte tanken på att behöva gå ifrån hus med trädgård för att tränga in sig i lägenhet när man blir äldre så hemsk. Eller vänta nu lite, vad läser jag om detta seniorboende. Man får flytta in när man passerat 45...men hallå! Seniorboende??? Något måste ha blivit fel i projekteringen? Å ena sidan ska jag kanske bli tvingad att jobba tills jag är 75 medan jag å andra får flytta in i ett seniorboende när jag är 45. Vad har hänt i världen? Jag blir snurrig.

Det är klart, då kanske lönen räcker till hyran.....

Inflyttning i Falkenbergs Bovieran till hösten 2013. Räkna, räkna, vad fyller jag då? 4 f-cking 5 (tala inte om det för sambon för guds skull!!) Attans, man fick inte ha hemmavarande barn. Kanske lite tidigt för iaf några av sönerna att flytta hemifrån tills dess. Minsta lillkvisten blir 5½ då. Får nog ringa Reinfeldt och kolla om det är någon ny reform pågång som påtalar flytt från föräldrar vid den åldern innan jag bestämmer mig.

De löser sig.....

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Ha ha ja jag hoppas att det löser sig!Jag vill ha tillgång till trädgård när jag är färdig för hemmet ;-) eller rättare sagt jag KRÄVER en så det så :-))
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Plötsligt känns inte ordet pension så jobbigt längre om man får lov att ha det så här bra. Hoppas de planerar något sådant lite längre söderut också.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  4. Häftigt! Kollade hemsidan och fick ännu mer info. Skulle absolut kunna tänka mig att bo där på ålderns höst. Fast vänta nu?! Jag är 46 (47 i april), alltså redan "redo" för Boverian. Jag, en senior? Får nog vänja mig vid tanken ett tag, för nu gick det liiite väl snabbt. Hmm :(

    SvaraRadera
  5. Seniorboende vid 45, jag smäller av!!! Haha, du skriver roligt! Kul att du hittade mig så jag hittade dig :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.