måndag 9 maj 2011

Lökhave

Varje vår förbannar jag mig själv att jag inte förköper mig om höstarna på lökväxter. Jag vill ju kunna plocka tjocka stora doftande buketter av narciss och tulpan vid den här tiden! Samtidigt ska det var ett hav av dom i trädgården där det inte märks att jag plockat en enda. Och alla ska vara doftande, vita och cremefärgade. Jag får skärpa mig...


Jaha, på bild 1 visar jag då en gul som inte luktar mer än grönt...


Och sedan, en gökunge, en narciss som hamnat i fel påse en gång. Jag ursäktar den bara för att den är så vacker ihop med blodhasseln, och doftar, det gör den.


'Camilla Duchess of Cornwall', souvenir från vår resa i Cornwall.


Cremevit liten miniatyr 'WP Milner'.


Här skulle 'Cotinga' stå, men den är väl mera rosa i trumpeten...?? Då är det väl någon annan...


Eller det är denna som är 'Cotinga', fast den ser ju likadan ut som den andra... inte konstigt att man blir stressad här i livet. Och ingen bryr sig......


Varför så blyg att man måste titta ner? Du borde stå rakryggad, du är vacker, 'Ice Wings'!


'White Lion' får en kindpuss av clematisen 'Pointy'


En liten underbart doftande narciss som jag bad att få några lökar av när parkpersonalen i Brunnsparken plockade upp dom för vinterförvaring. Jag frågade om namnet och de vänliga hjälpsamma parkarbetarna ringde tom upp sin chef stadsträdgårdsmästaren för att kunna ge mig ett svar. Stadsträdgårdsmästaren letade i sitt minne och sa att han trodde den heter "kockobäng" eller något.... eftersom det iallafall hemma i Skåne "på min tid" betydde att man var lite dum i huvudet tänkte jag att det kanske inte var helt rätt. Nu har jag luskat ut att det är en liten goding ur jonquilla-gruppen som heter 'Kokkopelli'. Nästan rätt alltså.


Ballerina, lökarna jag fick med mig hem från ett planteringsprojekt på Eden Project i Cornwall (ännu ett reseminne därifrån). Vad glad jag blev när jag fick se denna endaste slå ut, dom dök inte upp i fjor så jag trodde dom hade vandrat vidare.


'Shirley' och 'Negrita' i ljuv vårförälskelse.


Spindeltulpan 'Acaminata'. En stor liten skapelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.