onsdag 1 februari 2012

Januarisommar

Nu har januari gett mig sol, värme och sommar! Och så kommer man hem till sol och härligt väder här också....fast lite kyligare. En sisådär 40 graders skillnad. (Att jag fått ytter- och innerörsinflammationer, kortison och penicillin, och har så ont att jag skriker och inte kan gå ut i det fina vädret tänker jag inte ens nämna, då har det onda liksom vunnit!) 
Longtailbåtar på Koh Lipe, Sunrise Beach

Vi har farit runt i den Thailändska arkipelagen de senaste veckorna. Koh Jum, Koh Lipe och Koh Lanta har fått sig påhälsningar av oss.

Ko Jum (Koh Pu)
Underbara Koh Lipe är en favoritö som vi varit på innan. Vi tänkte stanna där bara några dagar men det blev en hel vecka tillslut. Koh Jum en liten fin pytteö där vi bodde på en strand bland gummiträden. Total avslappning! Och Koh Lanta...är Koh Lanta. PRO's största utflyktsmål. Dit åkte vi sista veckan enbart för att shoppa lite innan vi for hem.

Varför lägga mer krut på sin trädgård än såhär....Rasande vackert är det ju!

Thailändare i allmänhet är väl inte världskända för sitt trädgårdsintresse. En enda gång har jag sett en privat anlagd trädgård i Thailand. Det var på Koh Muk där den verkligen stod ut i grannskapet. Träd, små dammar med lotusblommor och färgstämt anlagt. Varför är inte människan programmerad för att vilja ha fint runt omkring sig....det tänker man mååånga gånger i Thailand (jodå, även här hemma :-)))) Där finns ju alla möjligheter.


Varje gång vi varit iväg neråt det hållet har jag förbannat mig själv att jag inte lyckats hitta någon bok som har samlat alla träd och växter. Man vill ju liksom ha namn på allt man ser (underligt behov egentligen). På Koh Lanta gick vi en sväng i regnskogen med en guide. Här ska man pumpa honom på svaren, tänkte jag. Han tänkte nog mest att det var en tjatig farang. För inte visste han svar på vad några träd eller växter hette. Utom Banyanträdet då, för det pekade han minsann ut varenda gång vi gick förbi ett, så det var han stolt och lycklig över att kunna. Annars var allt annat "no name" och "monkey fruit"....

Banyanträd, en fikonsläkting

När jag så hamnade i bokshoppen på flygplatsen (den fanns både på Krabi och i Bangkok) hittade jag den. Boken. A field guide to Tropical plants of Asia. Det blev 10 timmars studier på hemvägen.


Medan jag varit borta har Livet på Solsidan  gett mig en Liebster Blog award. Tackar ödmjukast!


Liebster är ett tyskt ord som betyder "käraste" och utnämningen ges endast till bloggar med färre än 200 följare/prenumeranter.

När man får utmärkelsen ska man göra följande: -Tacka den som gett dig utmärkelsen och länka.
- Skriva ner de 5 bloggar man vill lämna awarden vidare till och låta dom veta det genom att lämna en kommentar hos dem.
- Och hoppas att de utvalda vill lämna utmärkelsen vidare :)

Vem ska jag nu skicka den vidare till då? Det finns ju så många man läser lite då och då.... Dom jag mest frekvent tittar in till och följer blir dom nominerade:

- Rosenvit
- Mina Rum
- Spirande Grönt
- Annas Lilla Flora
- Jord under naglarna

och så tjuvar jag till mig en extra som Maris Trädgård får, men då måste du skriva lite oftare, Mari, annars tar jag tillbaka den :-)))!!!!

Koh Lipes grannaste dypöl!



3 kommentarer:

  1. Vad underbart att kunna spendera den mörkaste och kallaste tiden på ett sådant ställe! Krya nu på dej också.

    kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, glad man blir. Självklart länkar jag vidare och man har ju en bit kvar till 200 besökare:-) Vad härligt med långsemester, nu fick jag mig en dos ledigt också av dina bilder.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem! Antar att du är riktigt solbränd och fräsch.

    Stort tack för awarden. Det värmer.

    Kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.