torsdag 17 juni 2010

Vet vad jag ska göra i kväll...

Det finns dagar och det finns DAGAR. I dag är en DAG.

På väg hem från jobbbet slinker jag in på Röda Korsets second hand. Jag hittar en skön gammal bok i nyutgåva (tja...1985), Gunnel Nyblom-Holmbergs klassiska "Blomstergård och vildmark". Till synes alldeles oläst dessutom, utan unken second hand bokdoft...... För 10 kronor.

"Får man det man önskar sig här i livet - om man önskar det tillräckligt intensivt? Ibland tycks det hända. Fast inte när ens begär är som allra störst. Då är det som om själva intensiteten i ens känslor stod ivägen för önskningarnas uppfyllande. Men sedan man givit tappt, nöjt sig med livet som det blivit och försökt göra det bästa av varje dag och varje tillfälle, då händer det att drömmens uppfyllande kommer som påbröd."

Gunnel Nyblom-Holmberg, 1948

När jag sedan kommer hem och öppnar postlådan ligger där nya numret av Allt om Trädgård och boken "Klematis - över 100 utvalda sorter" av Krister Cedergren och Andromeda Matz. Jag bläddrade i boken när vi var på Cedergrens i helgen, men då var jag för snål...Beställde den till ett hutlöst mycket bättre pris genom "Kulturbutik" på nätet. Tack konkurrenslagen.

Misstänker att det blir en kväll i uterummet, i stearinljusens sken, för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.