måndag 7 juni 2010

Astas azalea


För många år sedan när jag var på besök i väninnan Annas svärmors kusin Asta Carlssons trädgård i Nösslinge (där får man nog ha en andningspaus i meningen även om man läser tyst för sig själv!) fick jag två azaleaplantor. Två frösådda azaleor från hennes dignande trädgård vid sjön Nedens kant. De små plantorna har sedan levt ett hårt liv. Flytt från Asta till mig i Falkenberg, räddningsaktion till Båstad när jag fick skiljas från min dåvarande trädgård och hemhämtad till nuvarande plats...Tiden som gått sedan de små stumparna blev mina är nog gissningsvis 7 år, minst. NU blommar den första!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En spretig, vansinnigt ful, gul sak, men ack och åh vad underbart vacker i mina ögon. Kanske allra mest för att givaren är en sådan speciell människa. Vilken kvinna, vilken trädgård! Jag och Asta ordnade några resor tillsammans för Trädgårdsamatörerna i Halland för hundra år sedan, och jag har sedan fått äran att besöka hennes trädgård vid flera tillfällen.

Läs om Astas trädgårdsliv i böckerna "Amatörerna - tolv trädgårdsälskare" av Randi Mosseige-Norheim och "Trädgårdsliv - människorna och deras trädgårdar" av Christina Fryle och Inga Wallenqvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.