onsdag 31 oktober 2012

Trattkantarellsoppa

Sent igår kväll räddade jag min granne Lotta ur husmorsträskets vedermödor. Hon smsade in över häcken och bad om hjälp. Hjälp att ta hand om en halv kasse trattkantareller. Hon hade stått och rensat i tid och evighet under kvällen och nu höll hon på att storkna i och över svampen. Jag förbarmade mig genast! Nära på ett kilo härligt guld! Inga problem med aktiviteter idag på min lediga dag alltså......Rens, rens, rens!

Av hälften blev det en stor gryta med soppa och resten ska få ligga på tork i pannrummet för framtida behov.


Så här blev mitt sopprecept på ett ungefär:

Fräs två stora scharlottenlökar och 3 klyftor vitlök i smör. Lägg i 500 gr färska trattkantareller och stek på tills det torkar ur. Häll i 5 dl vispgrädde och 2 liter vatten. Smula i 3 grönsaksbuljongtärningar. Koka en lagom stund. Salt och färskkvarnad peppar (en blandning av vitpeppar, svartpeppar och rosépeppar). En sväng om med sockerstöaren. Häll i 2 tsk vitvinsvinäger och 1 dl cognac (här blev det Larsens V.S.O.P, verkade va den enda cognacssorten som sambon gömt i bastun). Red av lite lämpligt med Maizena (här kör vi glutenfritt!)

Har jag glömt någon ingrediens? Smaka av och häll i nåt gott i såfall.....

Servera med klippt persilja, flingsalt och några varv med svartpepparn på toppen. Till sopptallriken serverades också en brödbit, några skivor parmaskinka och ett par tärningar Gruyéreost.

Tack Lotta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.