måndag 29 oktober 2012

Gräslig födelsedagshelg!

Köpenhamn fick sig en påhälsning i helgen. Det blev Halloweenmarknad på Tivoli, obligatorisk øl i Nyhavn, ost å vin i saluhallarna vid Norreport och annat mys. På hemvägen råkade jag köra fel eftersom sambon slumrade till på passagerarsätet....


När GPS:en sa till mig att stanna stod jag redan fint parkerad på den lilla vägen utanför Overdams plantskola.


Overdam är specialplantskolan för gräs som ligger i Hørsholm mellan Köpenhamn och Helsingør.


150 olika sorters gräs odlas på plantskolan och dom stoltserar med ett antal egna sorter också (7 stycken egna tror jag att det var)



Helgen badade i sol och vinterskrud och vi fick en härlig stund promenerande runt i det 14 000 kvadratmeter stora området


Eller jag ska väl säga att JAG njöt. Sambon såg faktiskt bara lite plågad ut. Om det var av den begynnande förkylningen eller gräsallergi vill jag ha osagt.


Vide-sonen sprang mest omkring och jagade en stackars besökande flicka i liknande ålder och tyckte att gräset såg visset ut.....


Jag har länge velat besöka Overdam men har nöjt mig med att sukta över deras fina katalog (som tyvärr inte verkar finnas i pappersform längre) och drömt mig bort.


Trots att det var sent på säsongen, dom stänger den 1 november, så kändes det som helt rätt tid för att se hur gräsen står sig i vinterskruden. I visningsträdgårdarna svepte plymerna i solgasset och frosten låg tunn i skuggorna och längst ner mot sjön.


Nästan lite magisk känsla att gå bland det rasslande gräset. Vid ett tillfälle blev jag nästan skrämd...någon tog tag i mig bakifrån  när jag gick inne bland det största gräsen...nä, det var bara ett stort Miscanthus som rev längst min jacka...


Besöket avslutades efter att sonen fått kex av den danska familjen som också besökte plantskolan." -Dom såg att jag var utsvulten så deras pappa fick hämta en kexpaket och ge mig", sa han. Vilken tur att gräsen var höga så att Vides mamma kunde gömma sig....




Se danska TV2/Flower Power besöka plantskolan


1 kommentar:

  1. Vad bra att du har rekat lite. Nu hittar du dit så till våren/sommaren får Vresrosorna ta sig dit kanske.
    Vilken tur att jag inte överraskade dig i helgen med en present, du var ju inte hemma...

    Kram
    Anna

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.