lördag 4 februari 2012

Chilidax och gardenboys

Vad gjorde man förr (oj, det är inte längesedan!) när inte internet fanns? Jag minns att jag alltid plågade (?) mina bekanta med att springa och hämta Bonniers Stora Lexikon när det blev tal om något och vi inte visste svaret. Jisses, vad många band man hade. Det tog ju upp halva bokhyllan! Nu slår man bara en sökning på datorn och vips så har man tillgång till tusen gånger fler svar på frågan.....


Idag ramlade jag runt i cybern och fick för mig att leta efter "How to be a gardener". Vet ju att BBC sänt dessa program med Alan Titchmarch och tänkt att någonstans måste jag ju hitta dom. Visst gjorde jag det. Klart att dom låg på You Tube. Och inte hittade jag bara dom programmen utan jag hittade länkar till fler trädgårdsbloggar -som ni alla vet så ger ju det ena det andra på nätet och plötsligt har timmarna gått när man snurrat runt!

Jag hittade bloggen  En trädgårdsälskares betraktelser och denna goa människa har gjort det så enkelt för oss andra!!!!! Hon har lagt ihop knaspusslet av småsnuttar från programmet i spellista! Bara att plugga i HDMI-kabeln, lägga sig i sängen och trycka på play. Så stäng in er framför TV'n (ni har kanske redan gissat var sambon satt en av våra TV apparater.....), lås ut hundar, ungar, gubben och annat otyg och NJUUUUT!!!

How to be a gardener. Säsong 1

How to be a gardener. Säsong 2

Nu är det nästan ok att vara sjuk några dagar till ;-) ( Det där sista VAR ett skämt!)


Vad gör man annars när man sitter inne och tycker lite synd om sig själv och sina små öron (SMÅ???? Dom känns som stora Dumboöron doppade i sirap!). Jo, man skickar iväg ett stackars svärföräldrapar och skaffar såjord till vraket? Det är ju dags att så chili.

Chilin 'Jamaican Bell', omogen och paprikasmakande.

Jag plockar fram mina små fröpåsar med egenskördade frön. Dessa blev det som fick åka ner i jorden idag.
  • Hot Lemon
  • Jamaican Bell
  • Sweet Orange Baby
  • White Fire
  • Variegerade med lila-svarta små chilipluppar
  • Penispepper  

Den variegerade lilla godingen.

Apropå chili. Spana in denna inspirerande Garden guy som lär oss om chiliodling.... Är det konstigt att det finns folk som inte blir glad ända in i märgen av odlandets underbara värld?
http://video.google.com/videoplay?docid=6320912252148666793#docid=-4087074064950073104

Mogen! Vacker att se på och med snällt sting i smaken.

2 kommentarer:

  1. Ja, visst kan man få tiden att gå med hjälp av internet. Och hitta en massa kul dessutom.

    Härliga chilibilder. Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, gissa om! Det är galet enkelt att börja söka på köttfärssås och till sist (nån timme senare) hamna på en blogg om pingviner. Eller nåt. Internet - I love!

    Men tack för tipset hörru. Ska snosa ner mig, slå på TV:n och bli inspirerad.

    Hoppas på bättring vad gäller dumboöronen!

    Tamara

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.