söndag 16 oktober 2011

Jag orkade äta alla...

...melonerna som vi skördat i år. Jag funderade ju över det i augusti. Skulle jag bli trött på melon kanske? Svaret är att jag klarade det, mest kanske för att vi delat broderligt i familjen på hela skörden. 2 meloner delat på 6 personer.


Första melonen var en 'Edens Gem', söt och ljuvlig slank den ner i slutet av september.


Vi var alla överens om att nästa melon skulle också förtäras i grupp. Inget tjuvplockande i växthuset alltså. Och i gårkväll var det så dags för Caspians melon! Det är en Cataloupe även det men denna köpte Rosenvits lilla knodd Caspian i butiken, sparade fröna och sådde. Tack Caspian! Den var söt, underbar och helt ljuvligt god även den. Det är absolut inget jag kommit att tänka på när det gäller melon, att man kan spara fröerna av "ICA melonen" och så dom. Det kan man ju göra med tomater, paprika, apelsin, physalis och annat. Melon känns sådär ganska mycket mer exotiskt och jag trodde kanske att "köpemelonen" var manipulerad, steriliserad eller något annat som människan kan hitta på att göra här i världen.



För övrigt så är jag så lycklig över helgvädret! Rena rama trädgårdsdrömmen. Speciellt igår, då var det växthuslek för hela slanten. Alla övervintrande pelargoner, agapanthus, fuchsior, oliver, mandevilla m.m kom in häromdagen i växthus och uterum (nä, attans! Nu är det ju säsong att kalla det för orangeri igen!) Framöver kommer alla att få komma in i uterummet (ORANGERIET!!!!!!) för att fira vintern men änsålänge står lite kvar ute i växthuset. Undrar någon fortfarande hur det går med mitt köp av Willabs övervintringsväxt hus.......vänta, vänta, snart ska jag avslöja hur det har gått.....

3 kommentarer:

  1. Dom ser verkligen goda ut! Vilken tur att det blev 2!/Christina

    SvaraRadera
  2. Grattis till den härlig skörden.
    Azorerna skulle jag också vilja åka till.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  3. Haha, nä svårt att hinna tröttna men roligt att det blev några meloner som ni kunde smaka - hemodlat är godast, alltid!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.