lördag 4 januari 2014

Vår, självhushållning och PH- test...

Tycker att man haft vårkänsla i kroppen sedan i höstas. Gräset växer så att man nästan vill gå ut och släppa lös gräsklipparen, buskar och träd knoppas, vissa blommar. Snödropparna blommar snart, i alla fall inne hos grannen.... "-Ingen fara mamma, det blir kanske is till sommaren" lugnar Videkvisten, min 5½ åriga, son mig.

Sitter och småläser i en trädgårdsbok jag drog ner från bokhyllan, Slow gardening av Alys Fowler. Jag stannar upp på sidan om jordens PH-värde. En liten ruta lär mig att göra mitt eget PH-test. Spännande! Det måste jag testa!


Såhär ska man kunna göra:

Hacka 3-4 dl rödkålsblad och koka upp i vatten. Använd sedan kokvattnet som PH- mätare. Rödkålen innehåller ett vattenlösligt färgämne som ska heta flavin och det ändrar färg efter surhetsgrad. Fiffigt!
Lös en msk trädgårdsjord i ½ dl vanligt vatten och tillsätt sedan 3-5 ml (en knapp tsk) av rödkålsvattnet. Sedan är det bara att glutta på vattnet och se vilken färg det fick. Blålila = neutralt, gröngul = basisk och röd = sur.
 
Det måste som sagt testas. Bara för att det roar, inte för att jag har något större behov av att veta hur det ligger till i mina rabatter. Eller?
 
Apropå trädgårdsböcker så hade söta tomten lagt en hård paket på min kudde när jag skulle gå och natta mig på julaftonskvällen. Den är nu lusläst från pärm till pärm och jag har faktiskt börjat om en gång till. För att man kanske missade något i läshasten, och för att jag saknade mandelmannaorden när jag vände bort sista sidan.
 
Mandelmanns självhushållningsbok hade tomten snickrat ihop till mig. Jag måste ha varit snäll!!

 
Litet PS....En sak till var det ju idag, Grattis på födelsedagen, pappa!

2 kommentarer:

  1. Hjärtat! Jag kokar rödkål genast imorgon...
    "Vi måste testa det där med rödkålen" sa de exprimentlystna gudsonen du har.

    Kramar
    Annapanna

    SvaraRadera
  2. Hur gick testet då? Sånt måste du ju berätta...
    Står den mörka irisen i din trädgård? Lyllos i så fall. Sååå snygg!

    Önskar dig ett gott 2014 med många självhushållningsaktiviteter!
    tamara

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.