söndag 19 januari 2014

EU lagen

Vad ska man göra som liten människa och odlare för att dom stackars krakarna i EU-karusellen ska begripa att nya lagen/lagarna är åt skogen? Hur tänker dom egentligen? Jag måste erkänna att det går över mitt förstånd när jag försöker sätta mig in i deras tankar kring nya frö-och plantlagen. Som sagt vad kan man göra förutom att skriva under med sitt namn på namninsamlingslistor?

När jag i helgen satt och inventerade mina fröer och försökte göra någon slags system bland lådorna så hittade jag några gamla påsar jag fått av en Afrikaresande vän (vad lagmänniskorna skulle säga om den importen vågar jag inte ens tänka på...). Presenten var välment men hujamej vad jag ramlar baklänges av skräck när jag öppnar den.... Fröerna var så knasbetade att den blå färgen nästan var floriserande!!! Inte svårt att bli en aning ekologisk av sig.....

Fotografiet kan inte komma i närheten av att återge den lysande blå hinnan på de Afrikanska okrafröerna
Det är ju helt tokigt att Vandana Shiva (se Allt om Trädgård nr 2, sidan 28) ens ska behöva kläcka frasen "Att samla frön är en politisk handling".....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.