måndag 18 november 2013

Agriturismo på Sardinien

För ett par veckor sedan fyllde jag hiskeligt ojämt, och det beslutade vi oss för att fira på Sardinien. I fyra dagar susade vi runt med bil på ön. Vi höll oss i den norra delen och kryssade mellan Alghero, La Pelosa i Stintino och Santa Teresa de Gallura. En av höjdpunkterna var tänkt att vara natten hemma hos fårbönderna på ett Agriturismo. Det visade sig bli både höjd- och lågpunkt i ett.
 
Skön utsikt från terrassen
Jag mailade familjen ett par vändor innan vi kom dit. Eftersom jag är glutenintolerant var ju detaljen med maten som de skulle servera oss lite angelägen. Jag fick svar tillbaka på den mest klockrena engelska som tänkas kan, så jag misstänkte aldrig att dom hade ett bra översättningprogram på datorn...Så bra översättningsprogram finns inte!! Att deras hemsida enbart fanns på italienska bekymrade mig inte....

Gårdshunden höll stenkoll på oss!
Men....det visade sig att det troligtvis finns bra program för språk och grammatik...familjen kunde inte ett ord engelska. Den andra gästen som var inkvarterad i ett annat rum, och som vi skulle sitta och äta middagen i några timmar med, var italiensk affärsman och han kunde......inte heller han engelska. Inte ett ord. Det blev med andra ord ett ganska komiskt kommunicerande och kanske inte några djupare samtal. Politik och världsfred lämnade vi därhän för kvällen...
 
Vin i långa rader
Att digestivon var framställd av blad från gårdens eget stora lagerträd var däremot något som inte behövdes många omtagningar förrän jag förstod. Att kunna sitt vetenskapliga latin är det enda som behövs ibland!
 
Hela medelhavets vegetation i en trädgård!
Språk, kommunikation och möten i all ära, men vad som intresserar mig är ju det gröna.... Och jag tror minsann att lilla söta tanten med sin gubbe och son hade lyckats med att skapa en trädgård innehållandes allt som man någonsin kan tänka sig skall finnas i en medelhavsträdgård. Allt enligt boken. You name it! T. o. m självaste medelhavsgurun Peter Englander skulle göra i byxorna av lycka! Allt var stooort , och såg ut att ha odlats där i många, många år. Granatäppleträd dignande av frukt, rosmarinbuskar, olivträd, pinje, vin, persika...


"Vår" balkong
Hade inte sambon stått bredvid bilen på förmiddagen med klockan i hand så hade jag nog suttit och sniffat under korkeken fortfarande.


Och den där 6 månaderslagrade lagerdigistivon drömmer jag om fortfarande. Mums. Kan undra om jag kan få ihop till ett glas från min lilla planta i växthuset....


Rostigt i trädgården går alltid hem, trend eller inte!

1 kommentar:

  1. Va´ fangsiken! Vi glömde ju helt att prata om er resa i fredags!!! Det här måste vi bara få lajvberättat. Japp vi får hitta en kväll då ni kan komma hit och prata italienska äta spagetti och dricka chianti, Deal?

    Kunde ni inte smugglat med er vovven, så jäkla söt!

    Kramar Törngrenen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.