söndag 18 augusti 2013

Höstens hetta

Sådden av chili i februari har säkrat upp höstens heta behov. Eller heta och heta förresten, bland chilisen finns både heta och mespruttar samt någon mittemellan.
 
'Elefant'
En med mittemellan styrka är 'Elefant' som blivit sommarens favorit! Den spräckliga elefanten växte fort... (ja, när han väl kom igång, inte förrän jag fjäskade med honom i propagatorn i växthuset så grodde han, vägrade gro normalt som de andra...)... mognade tidigt och är alldeles, alldeles lagom i styrka för att lägga i en sallad t.ex. Sådär lagom-modig-svensk-på-Thailandssemester-stark alltså.

Variegerad chili
När sommaren är över och det fortfarande finns chili kvar på plantorna (vilket det säkert kommer att finnas!!) kommer jag att torka dom för att sedan mala dom till chilipulver i kaffekvarnen. Sista pulvret brukar man ta just när det är dags att sätta igång nästa säsong. Lyxigt chiliöverflöd!

'Star flame'
10 olika sorter har det blivit i år, och nästan alla har bott inne i växthuset. Där trivs dom bäst. Några stackars överblivna plantor fick bo i en pallkrage ute men jag är osäker på om dom hinner mogna innan det blir bistrare tider. Två plantor fick stå inne i uterummet (ORANGERIET!!!) och dom tackade med att växa som besatta samt att bjuda in...ullöss!! Tror jag i alla fall att det är, annars är det en korsning mellan ullöss och sköldlöss...men med tanke på att det nog inte finns så....Synpunkter någon? Första gången på alla trädgårdsår, hur som helst, som jag har fått göra den bekantskapen och jag tackar för att det enbart var chilin som hade den usla smaken att välkomna dom.

Löss på chiliblad
Något som är betydligt mycket vackrare än kryp o oknott är chilins blommor. Vackra konstverk, inte konstigt att dom lockar till sig även insekterna vi gillar. Pollinerarna!

Vackraste chiliblomman i år
En sådan variation på blommor, nästa år ska jag komma ihåg att fotografera dom alla. (Sure, minnet!)

Variegerade chilins blomma


'Czechoslovakian black' och gröna 'Jamican Bell'
'Hot Lemon' är en gammal favorit som hängt med i många år. Lätt att känna igen även om man, som jag, ibland slarvar bort namnet på plantan. Frukterna växer först rakt upp i givakt för att sedan vända sig neråt och spana in golvet. Där hänger den sedan, mognar, gulnar och väntar på att någon förbarmar sig. Måste vara en manlig chili......(ok, Jesus var bättre på liknelser..)

Chiliskog med 'Hot Lemon' och 'Elefant'

'Star flame'

'Hot Lemon'

1 kommentar:

  1. Jag har verkligen aldrig tänkt på hur vackra blommorna är på chilin. Nu ska jag titta extra i fortsättningen.

    Kram Anneli

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.