torsdag 28 februari 2013

Gamla julabarr

Kolla här! För detta är fräckt!

För en sisådär 15 år sedan, uppskattningsvis, fick jag en blomsterbutikskreation utan kreativitet i julpresent. Ni vet, en käck korg flätat i grönt och rött med en röd tulipan och en liten barrväxt i. Säkert att det fanns en plasttomte på tandpetare och en röd rosett också. Köpt i all välmening av någon för att göra mig julglad, eller för att man har dåligt samvete och varken har lust eller ork att hitta på något roligare.

Men hopplahej! Det är nu det roliga och fräcka i julahistorian kommer..... För den lilla barrväxten på 10-12 cm levde fortfarande när julen var över och tjälen for sin kos. Jag minns att jag gick ut, i trädgården som var mitt paradis då, och grävde ner den lille på måfå under ett av äppelträden. Jag minns också att den faktiskt överlevde och växte till sig. För tio år sedan sade jag adjö och lämnade min trädgård. Inte ledsnade julabarren för det. Den har vuxit vidare utan min omvårdnad och känner inte ens igen mig när jag nu hälsar på...... Men fräckt, det är det! När jag står där under en buske (cypress, antar jag) som är nästan 2,5 meter så vet iallafall jag......

3 kommentarer:

  1. Verkligen osannolikt, vilken häftig liten julkorgsväxt!

    SvaraRadera
  2. Fräckt och kul!
    Har själv en liten barrväxt (också från en okreativ blomstersammansättning) som jag sparat sen i julas. Granen(?) har så fin form och jag har inte velat kasta den. Har pysslat om den och den har skjutit nya skott. Tänkte sätta ut den nu i vår, men jag får nog tänka till. 2,5 meters höjd kräver ju sin plats tänker jag ;)

    Önskar dig en fräck helg!
    Tamara

    SvaraRadera
  3. Den är precis som du: Stark!

    Kram
    Anna

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.