söndag 28 augusti 2011

Hur ska jag orka äta alla?


När jag njöt av en stunds meditation bestående av glasplockning efter den navla grenen från björken som gått igenom växthuset fick jag syn på den! Edens Gem. När jag klättrade upp på en stol och rensade översta hyllan låg den bara där. Den måste ha börjat växa med vindens hastighet. Jag pollinerade plantan tidigare i sommar med en pensel, hade jag velat säga...men min pollinering bestod i lite pet med fingrarna... Antagligen kan jag framöver vara tillkallad expert i hur man inte gör om någon önskar en föreläsare. Enbart en blomma har alltså pollinerats och inte hade jag märkt det ens. Den låg uppe på hyllan i en korg. Hoppas, hoppas nu att det kan bli lite mera sol och värme så att den blir mogen. Nästa år ska jag läsa på lite bättre och göra som expertisen säger, att nypa av vid tillväxtpunkten på huvudstammen efter 5-7 blad och sidoskotten efter 2-3 blad. Blommorna handpollineras med pensel. Mogna frukter doftar melon (!Aha!) och när stjälken spricker vid fruktfästet vet man att det vankas fest.



Unge Herr Rosenvit satte sina egna frö från en cantaloupemelon han köpt i butiken och smaskat på. Som gudmor (åt honom, inte åt melonen) blev jag utsedd som beskyddare av en planta. Ska jag få skörda även färdig mogen frukt på den?

1 kommentar:

  1. Gah för att kommentera igen. Nått vajsing här eller hos dig med att acceptera google-konto så nu gör jag på ett annat sätt.
    Hade skrivit en massa klurigt om melonen Edens gem så liksom lurar oss att tro att det inte blir nått för att sedan överraska med underbart doftande frukt i hela växthuset. Hade skrivit en massa om att jag minsann inte penslar och petar i blommorna utan det får insekterna göra och att av Caspians melon blev det en här som ska ätas när den mognat.

    Kram
    gudsonsmamman

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.