torsdag 8 december 2011

Grantagen

Nu rider nästa storm in över oss och man har t.o.m blivit lovad snö. Får väl se hur det går med det. För er som undrat så visst klarade sig mitt växthus förra yrvädret (peppar, peppar säger jag nu när det blåser upp igen!). Värre gick det för min kollega. Ett nytt Willabväxthus för några nätta 15 laxar blev helt förvridet. Inte tycker den vanliga försäkringen att det var något att ersätta...

Och i Båstad såg det ut såhär bl.a...

Bild tagen av pappsen

Jämmer och elände och värre saker än så händer hela tiden i världen. Jag måste tänka glad tankar och vara positiv för just nu tycker jag att det har stockat sig tråkigheter runt omkring. Sjukdomar, stress, vänner som mår dåligt och materiella ting som retar gallfeber på oss (typ 4 av familjens cyklar obrukbara på tre dagar, en bil som rasat, en tvättmaskin som tar sönder våra kläder = jag tror det vankas utgifter, både i form av pengar och ENERGI!) 

Amaryllis på längden och tvären
För att fylla på lite energi (och för att hitta på något när nu Videkvisten blivit pigg igen från demonanfallet, läs feberyrandet, och vi gick varandra på nerverna härhemma....) tog jag och lillemanHägerling en tur med bilen (jodå, sambon fick ihop den igen. Efter googlande av drivremmar, servo och generatorer, inköp av reservdelar och några supportsamtal med en god vän...Eftersom jag vet att han inte läser här frivilligt så kan jag erkänna att jag är imponerad!). Utflykten gick till Varberg och en stor butikkedjas Amaryllisutställning. Inte någon våldsamt stor utställning utan ett litet magiskt, vulgärt hav av dessa lökar i flera varianter. Dom är fräcka! Tänk att få uppleva dom vilda på en äng i sydafrika/sydamerika. Såg något program för ett tag sedan (kan det ha varit Monty Don ?) där man strosade ut i en amaryllisäng...

Som ett rosenhav!

En av dom fick följa med hem till mig. Det blev 'Ice Queen' som är så gott som helt vit med lite dubbel (halvdubbel kanske den skulle kallas) blomma. Mina favoriter är annars fjärilsamaryllis men det verkade som om fler kunder hade haft dom som favoriter så där gick jag bet.


'Ice Queen'. Bilden är lånad från Odla.nu
När vi tröttnat på blommor och glögg bland granarna (Kvisten blev alldeles förtjust i alla granar och uttryckte det som så att han älskar granar!) så for vi hemåt. Eller ja, nästan direkt. En liten sväng inom Träslövs Trädgårds julbutik fick det ju bli också (-Orkar du? frågade jag Kvisten. -Jag orkar om där finns granar...blev svaret.)

Som tur var fanns det granar och kvistar i lite olika former och en spännande motorsåg in action så mamman kunde strosa runt, njuta, inspireras och spendera några kronor.

Några som ser bilder tänker: Vilka fina bockar utanför Träslövs Trädgårds julbutik. Andra tänker: Varför har hon inte satt mössa på pojkstackaren?

Som avslutning idag några tankvärda ord som föll över mig i stora blomsterbutiken. Vid första läsningen känns det kanske negativt men tänk ett snäpp vidare...

2 kommentarer:

  1. Inte ser den söte pojkstackaren ut att vantrivas, eller frysa om öronen för den delen... :)

    Du, det låter ju helt fantastiskt att kunna strosa omkring i en amaryllisäng. Med knappast troligt att det kommer ske här i krokarna va?!

    Tråkigt med alla tråkigheter! Det ligger nog en del i ordspråket om att "en olycka kommer sällan ensam"... Håller tummarna för att det vänder snart. Det gör det alltid!

    Hälsar Tamara

    SvaraRadera
  2. Allt vänder och blir bra när du kommer tillbaka till jobbet imorgon:)
    Det verkar ha varit en mysig utflykt.
    Har aldrig varit på Träslövs trädgård, men får kanske bli en tur dit ngn gång.
    Vi ses i morgon.
    Karro

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.