tisdag 2 juli 2013

Om vikten att undgå spill och olja

Så kom jag äntligen genom pipelinen med min beställning (lärde mig just att det är så man säger som hantverkare...). Arbetsbordet för min komposthörna är klart och jag är sååå nöjd. Gårdagen började med att jag mätte och förklarade hur jag ville ha det. Sambon antecknade min önskan och for sedan iväg mot bygghandeln.
 
 
Efter en stund började jag bli lite orolig (nä, det blev jag inte...det skrev jag mest för spänningens skull!) då han inte kom hem igen. När han väl dök upp höll jag givetvis förhör med honom om varför det dröjt så länge. En lång utläggning senare hade jag lärt mig vikten av att ta rätt plankor, utan böj och krokningar och att räkna in och ut med största möjliga marginal så att så lite spill som möjligt blir över vi bygget..... Ja, alltså, nu var det ett arbetsbord till trädgården det handlade om. Inte hjärnforskning eller raketdylikt som det så populärt heter. Well, well, några timmar senare så kunde jag inviga mitt bord där endast 20 cm planka blivit över (slår vad om att han grämer sig över vad han kan ha den snutten till!)
 


Tänkte genast ge mig på att olja in bordet med svartgrå pigment men se det fick man inte. Det ska vila ett år först. Det eftersom det impregnerade träet (oh, my, ingen ekotyp!!!) liksom ska torka ihop först. Så får det bli då. Passar mig ganska bra eftersom jag nu dragit på mig en j-kla semesterförkylning. Det blir vila istället. Och lite trädgårdspet.


 
Annars? Jo, sönerna mina kom hem hela och...inte rena från Bråvalla. Modern kan andas ut. Och trädgården är som finast just NU...igen.

2 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat, båda två!
    Se till att bli av med den där förkylningen.
    Nu har inte årets Mrs Oakley börjat blomma än och knopparna är hårt knutna än.

    Vi ses!
    ANna

    SvaraRadera
  2. Den där "pajjjpen" kan vara seg att ta sig förbi ibland. Bra att sambon är noggrann och håller i slantarna på byggvaruhuset. Ger ju mer pengar över för växter till tanten i huset!

    Snyggt bord lyckades han också fixa till! Jag har sagt det förr. Håll hårt i hantverkarn ;)

    Go helg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.