söndag 3 april 2011

Söndag med lera upp till knäskålarna.

Äntligen är spaden satt i jorden ordentligt! Nu är det på allvar, nu är man igång! Det är en sådan skön känsla när man jobbat i trädgården i flera timmar och kroppen värker!


Lillman-Vide och jag har jobbat sida vid sida idag med röj av träd, buskar och skräpstäd. Vi har hittat skalbaggar, gråsuggor och nyckelpigor så det stått härliga till. Vide (3 år på söndag) har sågat, grävt och krattat.

Häromdagen när jag och han låg i sängen och läste Allt om Trädgårds köksträdgårdsbilaga tillsammans ( jo, det stämmer att han fyller 3, inte 73.....) såg han en reklambild för Biltemas trädgårdsredskap för barn. " - Mamma, sånna måste jag nog ha, dom får ligga i mitt fölsedaspaket!" Klart ungen ska ha sin vilja igenom, så dom inköptes direkt.


När man sätter igång såhär i trädgården får man verkligen en känsla av den där "flowen" folk pratar om. Tiden försvinner och man vill bara göra mer, mer och mer!


Kan undra hur många av alla idéer om sommarens trädgård som kommer att bli verkliga och hur många som stannar som drömmar. Pratade med grannen om just detta (grann-Lotta är också en trädgårdstok och tillika medlem i vårt eminenta Vresrosgäng - I morgon är det träff hos Elisabeth! Jippi! Pelargontema var det bestämt. Får nog plocka fram lite sticklingar och annat kul att dra med) vad vore trädgården, och livet, utan drömmarna...herregud så meningslöst det hade varit.


När jag nu kom in i kväll vid halv åtta blev det en tallrik mat och ett glas rött framför inspelade "Trädgårdstoppen" och "Önsketrädgården". Ja, jisses. Bäst att man inte talar om för någon vilket UFO man är....


Växthuset, mitt älskade, pratade jag lite med idag och började petstäda där en aning. Första bästa soliga dag när tiden finns längtar jag efter att få vårfixa där ordentligt. Måste bara ordna rutorna först....var inom Willab igår och köpte grejgrunkor för att fästa upp de nya, ännu ej beställda, rutorna med.


Och till sist, innan läggdags (förmodligen med en trädgårdsrelaterad litterär sak) måste jag visa en suddig bild på första blåsippeknoppen (fasen, grannen hade fyra knoppar, surt!)

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Ja nu har man fått smutsta ner sig ordentligt.
    Ont har man överrallt dessutom. Hur är vi funtade egentligen?
    Du har så många fina detaljer i din trägård.
    Har du långt till Varberg?
    Hade varit kul att ses igen.
    Ha en bra start på veckan
    annika

    SvaraRadera
  2. Hittade hit via Marinas blogg. Kul att hitta ännu fler trädgårdsnördar. För det kan man väl verkligen kalla oss som snöar in totalt på att kratta, rensa och klippa så fort vädret tillåter?!

    Ha en bra vecka. Jag tittar in igen. Kram, Karin

    SvaraRadera
  3. Det är så härligt att ha sådana heldagar i trädgården. JAg mår toppen efter en sån dag även om kroppen värker.

    Jag fotade faktiskt lätt utslagna blåsippor idag. Lycka!

    Kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.