tisdag 14 september 2010

Rusk och mejram

Hösten är ett otyg som borde förbjudas. Inser när jag nu skrev detta att jag som är partipolitiskt ointresserad kanske ändå har någonting att komma med inför valet 2010 (You wish, i en annan värld, baby!).


Jag avskyr regn, rusk och blåst. Misstänker att jag inte är ensam om det. Vad jag inte kan förstå är alla dessa röster man hör; - Jag ääälskar dessa höstdagar, med högt, klart väder...Jaha, och när upplever ni dessa dagarna under hösten då? Skiner solen så blåser det, är det uppehåll så regnar det. Eller, ja, nu kanske jag försvann i mina egna argument...NÄ, jag vill ha VÄRME!! Det är allt jag begär.


Underbart att ha sitt växthus att krypa in i när snålblåsten och flygregnet drar runt knutarna.


Att bara gå där (hrm, jag går ju inte så mycket i det, så stort är det inte. Man står mest och snurrar) och peta lite. Vattna. Stoppa något gott i munnen, tomat, djungelgurka,


eller någon god basilika.

Mejram har jag återupptäckt i år föresten. Har haft det i trädgården innan men inte använt speciellt mycket någongång.


Nu har jag bara sått en gnutta i ett litet tråg i växthuset och petat i det i både huvudrätter och desserter. Härligt parfymerad smak. Kan tänka mig att den är som koriandern. Antingen hatar man den eller älskar. Kanske. Funderar på om smaken kanske blir fylligare och mer parfymerad när den fått växa inne i växthuset och inte på friland? Är det därför som jag upplevt en ny smak i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.