torsdag 17 juni 2010

Anar ett tema i lustgården.

När jag ser mig omkring tror jag mig plötsligt ana ett sammanhang.


I landet någonstans emellan Purpur och Maroon hittar jag färgen...


...i en allskönsgrön röra av fler nyanser med inslag av grått och lime.


Har inte sett det innan så tydligt, men nu inser jag att jag nog har en förkärlek för dessa färger och kombinationer i lustgården.


Min första "älsklingsfärg" som barn var otvetydigt; Lila.

Min andra; Svart.


Favoritfärg på blommor; Grönt. Blommor, ja, inte blad. Viridiflora.


Konstigt att jag inte själv sett vartåt det barkade.


Lila kombinerar stabiliteten i blått och energin i rött och associeras med visdom, värdighet, oberoende, kreativitet, mysterier och magi.


Lila representerar Högmod i Kristendomen...


Hrm...slår på Högmod i Wikipedia...


"Högmod innebär en alltför stor självuppskattning och självhävdelse, motsatsen till ödmjukhet."


Eftersom vi lever med teknikens under klipper vi ihop texten och den blir till min...


"Det kontrasterande idealet, ödmjukheten, är emellertid inte detsamma som självförnekelse. Den vitt spridda moraliska maxim som brukar kallas "den gyllene regeln" ("älska din nästa som dig själv", eller "handla mot andra som du vill bli behandlad av dem" och liknande formuleringar) förutsätter en tillbörlig form av självuppskattning"


Å andra sidan ska man kanske inte tänka för mycket på symboler och sammanhang...





Det roliga i kråksången är ju att om någon frågat mig om vilka färger som dominerar trädgården hade jag nog spontant svarat VITT. Så oerhört fel man kan ha...

Slår i Wikipedia på vitt...

1 kommentar:

  1. Du är härlig du... vitt njae tror mer på mörkt och variegerat och ja egentligen alla möjliga fina färger men inte de intensiva och bjärta.
    Är det Pattys Plum vallmon? Jag stog och höll i en Pattys Plum på Tirup men köpte den inte för den var skruttig. Men jag ääälskar denna vallmo!!!
    Sitter du och läser nu? Kan se dig kisandes i stearinljusets sken. Inledningen på boken kunde inte vara mer Annettig än så skulle jag tro.
    Receptet du gav Mari kommer jag att vilja ha också, det lät så gott.

    Krämkramar
    Annapanna

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.