lördag 3 november 2012

Innesittardag

En riktig innesittardag är vad denna lördagen bjudit på. Tack för det, Vädret! Känns som om detta var en sådan dag som man inte behövde göra ett jota. Förutom att tända huset fullt med ljus för alla helgonen har det blivit växthuspill, läsning av sköna gröna tidningar och böcker och några varv till min kompis tvättmaskinen.

Senaste Fixa Vinter innehåller ett riktigt inspirerande reportage om en vinterträdgård i Hjärnarp

Bokhögen som bläddras i just nu
Att gå i växthuset och snipsa bland tomater, chili, pelargoner och annat  i november kan väl göra vem som helst lycklig. Folk med mindre trädgårdsintresse än andra kanske skulle ha slängt dom stackars tomatplantorna för länge sedan och gynnat handlarn istället, men inte jag inte. Så länge dom så sakteliga mognar och ger mig, om inte dom sötaste exemplaren nu när värmen och solen inte hälsar på så ofta, ganska smakeligt goda kärleksäpplen så får dom stå kvar. Tänk att man år efter år är lika tacksam över att kunna gå ut i sin egen trädgård och plocka det man behöver till köket. Det blir liksom aldrig vardag och slentrianmässigt!

Chilin Czechoslovakian Black med Pasilla i bakgrunden
Några chili står också kvar på sparlågemognad i växthuset medan resten av skörden ligger på tork i väntan på att bli chiliflingor till vinterns grytor och annat.
 


Nähä, om jag skulle, apropå goda chili och tomatdoftande vintergrytor, ta och engagera mig i kvällens matlagning. Med sambon dygnsjobbande, äldsta sonen på första egna semestertrippen (London fick den äran), mellansönerna på kompisövernattning respektive flickvänsdejt och lillkvisten förkylningsnedbäddad i sängen misstänker jag att min lördagssupé blir av det enklare slaget... Jag får ta och konsultera kyl och frys.

2 kommentarer:

  1. Låter som en mysig kväll!
    Hur gör man chiliflingor då?
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Ohh har du fått tidningen. Jag väntar på att den skall anlända i lådan.
    jag är så nyfiken på trädgården i Hjärnarp blev?
    Vilken härlig bokhög du har....
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.