söndag 16 maj 2010

Rabarbertid

Här kommer Rabarbern med buller och bång
det verkar som jorden har blivit för trång.
Den spränger sig upp, jag hör hur det knakar,
det är ju nästan så jorden skakar.
Tänk vilken kraft
i Rabarberskaft
- och tänk hur Rabarberpaj smakar!

(ur "Majas lilla gröna")


Idag var det dags för årets första rabarberpaj. Äntligen kan man plocka ur trädgårdens förråd! Det kommer nog bli många framöver. Dagens paj blev ganska så ogod (så blir det när en hastig paj skall bakas utan recept och måste vara både gluten och mjölkfri, samt att man samtidigt försöker vara innovativ!) men rabarberna dom var det inget fel på! Åhh, vad gott det är från egna täppan! Jag tjatar om det ofta men jag måste ju få alla att begripa att man ska odla sin egen mat!! Det är en tillfredställelse både för gom och själ.



Jag har två sorter av rabarber. En 'Champagne' och en 'Embliz'. Skillnad? Har för mig att 'Embliz' ska ha mindre oxalsyra, vilket ju ska vara bra för mindre barn. 'Champagne' har jag läst någonstans att den skall ha mjällare skal....och säger de lärde det så är det väl så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du skriver en hälsning.

Har du ingen egen blogg eller googlekonto, klicka i Anonym så kan du skriva en hälsning ändå.